نمای کلاسیک ویلایی

نمای کلاسیک ویلایی

توسعه ساخت و ساز از عوامل مهمی است که موجب توجه بیشتر به نمای ویلا شده است. در بین انواع سبک‌های مختلف که برای طراحی نما مورد استفاده قرار می‌گیرند، نمای کلاسیک ویلایی طرفداران زیادی دارد. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این مطلب شما را با ویژگی‌های نمای کلاسیک ویلایی و مزایای آن آشنا کنیم.


نمای کلاسیک ویلا چیست؟

طراح نمای کلاسیک با تکیه بر جزئیات سعی می‌کند، زیبایی و شکوه خاصی را به نمایش بگذارد. این سبک از طراحی نما ترکیبی از معماری ایرانی و رومی است و توانسته با شیک و مجلل نشان دادن ساختمان، نظر بسیاری از افراد را به خود جلب کند.


مزایای طراحی نمای کلاسیک ویلایی

ویلا سکونتگاهی برای ایجاد آرامش و دور بودن از مشغله‌های روزمره است. بنابراین همان‌قدر که دکوراسیون داخلی آن قابل توجه است، نمای بیرونی هم مورد توجه است. مزایای طراحی ویلا با نمای کلاسیک شامل موارد زیر است.


استحکام بالای نمای کلاسیک

نمای کلاسیک ویلایی دوام و ماندگاری بالایی دارد؛ به‌طوری که تا چندین سال قابل استفاده است و خراب نمی‌شود. باران، برف و نور خورشید هیچ تاثیر منفی روی نمای ویلا نمی‌گذارند و آن را خراب نمی‌کنند. البته در نظر داشته باشید، کیفیت مصالح هم در حفظ کیفیت نما تاثیرگذار است.


بومی سازی نمای ویلا

طراحان نمای کلاسیک سعی می‌کنند از عناصر ایران باستان برای طراحی نمای کلاسیک ویلایی استفاده کنند. این عناصر با فرهنگ ایرانی همخوانی دارند و موجب احساس آرامش می‌شوند و همین ویژگی باعث جلب نظر بینندگان می‌شود.


دسترسی آسان به مصالح مورد نیاز

بعد از طراحی نمای ویلا نوبت به ساخت آن می‌رسد و مهم‌ترین مسئله‌ای که برای معمار مطرح است، میزان دسترسی به مصالح است. ویژگی مطلوب نمای کلاسیک ویلایی این است که مصالح مورد نیاز برای ساخت آن در دسترس است و مشکلی برای تامین مصالح ایجاد نمی‌شود.


تمایز در طراحی نمای کلاسیک ویلایی

با طراحی نمای کلاسیک برای ویلا، می‌توان بنا را خاص و متمایز جلوه داد. در طراحی نمای کلاسیک طراح می‌تواند با خلاقیتی که دارد طرح‌های مختلفی را بدون کپی‌برداری ایجاد کند. طراحی نمای کلاسیک انتخابی بسیار مناسب برای افراد مشکل‌پسند است و می‌تواند آن‌ها را راضی نگه دارد.


ارزش اقتصادی بالا

یکی از دلایل با اهمیت طرفداری بالا از نمای کلاسیک ویلایی این است که این سبک علاوه بر شکوه و زیبایی خاصی که دارد، بر ارزش اقتصادی بنا می‌افزاید. طراحی‌های خاص و منحصربه‌فرد ویلای کلاسیک باعث می‌شود وقتی قصد فروش آن را دارید، با مشکلی مواجه نشوید و بتوانید با جلب نظر مشتریان، ساختمان را با ارزش افزوده بفروشید.


ویژگی‌های ویلا با نمای کلاسیک 

طراحی نما با سبک‌های مختلف باید با توجه به اصول و ویژگی‌های منحصر به فرد آن سبک انجام شود. این ویژگی در مورد سبک کلاسیک هم صدق می‌کند. موارد زیر اصول بااهمیت برای طراحی نمای کلاسیک است.


هزینه اجرای بالای ویلای نمای کلاسیک

مصالحی که برای طراحی و ساخت نمای کلاسیک ویلایی مورد استفاده قرار می‌گیرد، بر شکوه بنا می‌افزایند. همین ویژگی نشان می‌دهد تهیه مصالح مورد نیاز برای ساخت ویلا هزینه زیادی دارد. زیرا کیفیت مصالح باید مطلوب باشد تا بتواند پیچیدگی‌های متعدد نمای ویلا را تحت پوشش قرار دهد.

بیشترین مصالحی که در ساخت نمای کلاسیک مورد استفاده قرار می‌گیرد مصالح سنگی هستند. این مورد هم بر افزایش هزینه اجرای نمای کلاسیک می‌افزاید. به همین دلیل توصیه می‌شود کسانی که بودجه کافی برای تجهیز ساختمان با نمای کلاسیک دارند، این سبک را انتخاب کنند.


تقارن و نظم در طراحی ویلا

یکی دیگر از ویژگی‌های اصلی که در طراحی کلاسیک ویلا باید مورد توجه قرار بگیرد، استفاده از اصل تقارن است. در سبک کلاسیک تمام جزئیاتی که در طراحی نما مورد استفاده قرار می‌گیرند باید متقارن و منظم باشند. در واقع ویژگی تقارن است که موجب ایجاد ابهت و شکوه در نمای کلاسیک ویلایی می‌شود.


اجرای قوس‌های گرد و کتیبه

در طراحی نمای کلاسیک ویلایی از قوس‌های گرد و منحنی در ورودی‌ها استفاده می‌شود. این مشخص باعث می‌شود بیننده حس خوبی از دعوت‌کنندگی را دریافت کند و از ظاهر ساختمان راضی باشند. در ساختمان با سبک کلاسیک از قاب‌های پنجره، کتیبه و گلویی هم استفاده می‌شود تا بر جذابیت نمای ویلا افزوده شود.


اجرای ستون و سرستون‌های زیبا

یکی دیگر از مشخصه‌های سبک کلاسیک این است که برای نمایش ابهت، از ستون‌ها و سرستون‌های بلند استفاده می‌کند. این نکته را هم در نظر داشته باشید که ستون‌ها در ورودی ساختمان به‌صورت قرینه طراحی می‌شوند. سرستون‌ها هم با تزئینات کله‌گاویی و عریض در قسمت بالایی ساختمان موجب متمایز شدن آن از ساختمان‌های دیگر می‌شود.


اجرای نمای کلاسیک

به‌منظور اجرای نمای کلاسیک ویلایی لازم است علاوه بر رعایت مواردی که بیان کردیم، به نکات زیر هم توجه کنید.

برای حفظ زیبایی نمای ویلا لازم است، کف پنجره قرنیزهایی تعبیه شود تا آب روی نما نغلزد و موجب ایجاد لکه نشود.

در نمای کلاسیک نباید از رنگ‌های متعددی استفاده کرد؛ بلکه لازم است رنگ غالب انتخاب شود و تمام مصالح بر اساس آن انتخاب شود.

انتخاب مصالح مورد نیاز برای نمای کلاسیک ویلایی اهمیت زیادی دارد. بهترین توصیه این است که ترکیبی از مصالحی نظیر آجر، سیمان و سنگ مورد استفاده قرار بگیرد. در صورتی که از آجر در نمای ویلا استفاده شود، لازم است بندکشی هم انجام شود. برای استفاده از مصالح سیمانی هم لازم است از سیمان آب‌ساب یا شسته استفاده شود.

برای ایجاد جلوه‌ای بهتر در نما، می‌توان در لبه بالکن‌ها یا مجاورت پنجره‌ها از نمای سبز استفاده کرد.

یکی از نکات مهمی که در نمای کلاسیک ویلایی اهمیت دارد، این است که تابلوی ساختمان با ساختمان‌های مجاور هماهنگ باشد.

با توجه به اینکه در نمای کلاسیک از مصالح سنگین استفاده می‌شود، لازم است هنگام ساخت و ساز ساختمان نکات ایمنی به طور کامل رعایت شود.

نمای کلاسیک از معماری ایران باستان الهام گرفته شده است و در گذر زمان تغییراتی در آن ایجاد شده است تا با معماری کنونی تطابق پیدا کند. در این مطلب شما سعی کردیم شما را با ویژگی‌ها و مزایای نمای کلاسیک ویلایی آشنا کنیم. امیدواریم این اطلاعات برای شما مفید باشد.

مارا در شبکه های احتماعی دنبال کنید
با ما در ارتباط باشید
تلفن تماس: