معماری ویلا مدرن کوهستانی

معماری ویلا مدرن کوهستانی

با توجه به وجود مناطق کوهستانی بسیار در کشور ما، درخواست برای ساخت ویلا در این مناطق به دلیل آب و هوای بسیار خوب آن نیز بسیار بالا است. اما برای ساخت ویلا در چنین شرایط و محیطی باید به نکات مهمی توجه کرد. معماری ویلا مدرن کوهستانی بحث بسیار پراهمیتی است که هم از نظر ظاهری و هم ایمنی تاثیر زیادی روی سازه خواهد داشت. به دلیل اهمیت این موضوع همواره توصیه می‌شود که برای ساخت و طراحی ویلا در چنین شرایطی حتما به سراغ مراکز و افراد متخصص و حرفه‌ای بروید که تجربه کار در چنین شرایطی را داشته‌اند. در ادامه این مطلب در مورد نکات مهم معماری این ویلاها اطلاعات بیشتری در اختیار شما قرار خواهد گرفت.


مراحل معماری ویلا مدرن کوهستانی

در معماری ویلا مدرن کوهستانی باید به نکات مهمی توجه شود. طراحی و ساخت چنین ویلاهایی باید مطابق با شرایط جوی و آب و هوایی محیط صورت بگیرد. همچنین با توجه به اینکه اکثر این نقاط کوهستانی دارای شیب هستند، در نظر گرفتن این شیب نیز در طراحی اهمیت بسیار بالایی دارد. در ادامه به نکات مهمی در خصوص معماری ویلا مدرن کوهستانی اشاره خواهیم کرد.


گزینش منطقه مناسب برای ساخت ویلا

یکی از موارد مهم در طراحی و معماری این ویلاهای مدرن، انتخاب منطقه مناسب برای ساخت آن‌ها است. مناطق کوهستانی معمولا در معرض ریزش سنگ‌ها و آب‌گرفتگی و سیلاب‌ها هستند. به همین دلیل ساخت ویلا در منطقه‌ای کاملا امن در این وضعیت آب و هوایی بسیار مهم است. نکته مهم دیگر جهت وزش باد است. با توجه به شدت باد و سرد بودن باد، باید جهت ساخت ویلا به نحوی باشد که تا حد امکان از این بادها در امان باشد.


جهت مناسب ویلا

در بحث معماری ویلا مدرن کوهستانی علاوه بر اینکه ویلا باید از شرایط آب و هوایی بد و همچنین خطرات احتمالی به دور باشد، باید توجه کرد افرادی که قصد ساخت چنین ویلاهایی را دارند، تمایل دارند که از منظره زیبا و دلنشینی هم استفاده کنند. پس با بررسی دقیق منطقه باید بهترین زاویه را برای ویلا در نظر گرفت که دید زیبا و کاملی را از بهترین نقطه منطقه در اختیار افراد قرار دهد.


نوع طراحی ویلا مدرن کوهستانی

نوع طراحی ویلا در مناطق کوهستانی نیز بسیار حائز اهمیت است. البته در این خصوص معمولا سلیقه مشتریان حرف اول را می‌زند؛ اما سازنده باید با توجه به مکان احداث ویلا، بهترین شکل را برای آن در نظر بگیرد. این که آیا با توجه به مواردی که در بالا گفته شد، ویلا به صورت مربع یا گرد طراحی شود بهتر خواهد بود یا به شکل‌های دیگر.

اما مواردی همچون نوع سنگ یا تمام شیشه‌ای بودن ویلا از جمله نکاتی است که به سلیقه افراد بستگی دارد و سازندگان باید پیش از ساخت این موارد را با مشتری در میان بگذارند و و نمونه کارهای قبلی را به آن‌ها نشان دهند.


انتخاب مواد و مصالح

در معماری ویلا مدرن کوهستانی، انتخاب مواد اولیه و مصالح هم نکته پراهمیتی است. معمولا از سنگ در انواع مختلف آن برای نمای کلی سازه استفاده می‌شود. همچنین با توجه به حساس بودن شرایط آب و هوایی این مناطق از بتن به عنوان ماده‌ای مقاوم که در شرایط سخت دوام می‌آورد هم استفاده می‌شود. انتخاب مواد و مصالح همچنین تاثیر کاملا مستقیمی روی هزینه نهایی ساخت دارد و به طور حتم هر چه از مواد و مصالح باکیفیت‌‌تری در ساخت سازه استفاده شود، هزینه آن نیز بیشتر خواهد بود. بنابراین باید افرادی که به دنبال ساخت ویلا هستند، همه این موارد را در نظر گرفته و در مجموع بهترین تصمیم را بگیرند.


طراحی محیط خارجی ویلا

خارج از محیط ویلا، در محوطه بیرونی ویلا نیز باید معماری و طراحی مناسبی در نظر گرفته شود. در بسیاری از مواقع که شرایط آب و هوایی اجازه می‌دهد، این بخش ممکن است بهترین بخش ویلا هم در نظر گرفته شود.

در نظر گرفتن حداکثر فضای ممکن برای این بخش و قرار دادن امکانات اضافی همچون استخر و نورپردازی خوب و فضای نشستن و همچنین سیستم گرمایشی ایده‌آل از نکاتی است که باید به آن‌ها توجه شود. برخی مواقع نیز افراد تمایل دارند در این محیط درختکاری‌هایی نیز صورت گیرد و با ایجاد فضایی سبز، به زیباتر شدن هرچه بیشتر ویلا کمک کنند.


طراحی داخلی ویلا مدرن کوهستانی

اما در معماری ویلا مدرن کوهستانی، توجه به بخش‌های داخلی ویلا همواره برای مشتریان بسیار پررنگ است. به هر حال افراد زمان بیشتری را در داخل ویلا می‌گذرانند و برای داشتن معماری خوب و حساب‌شده، باید از افراد و مجموعه‌های باتجربه و متخصص در این زمینه استفاده شود.

ویلا مدرن در داخل خود نورپردازی کاملا ویژه‌ای دارد و بخش‌های مختلفی برای راحتی افراد حاضر در آن در نظر گرفته می‌شود. رنگ‌آمیزی داخلی معمولا وابسته به سلیقه افراد است؛ این که آیا آن‌ها تمایل دارند فضایی کلاسیک را برای ویلا به وجود بیاورند یا این که به فضایی اسپرت و مدرن‌تر علاقه‌مند هستند. می‌توان در آشپزخانه و اتاق‌های ویلا، از پنجره‌های بلندی استفاده کرده که چشم‌انداز خیره‌کننده‌ای را در اختیار افراد قرار می‌دهد.

در خصوص استفاده درست از لوازم و وسایل مختلف ویلا نیز باید با طراحان و معماران متخصص در این زمینه مشورت شود که فضایی کاملا مدرن و عالی در ویلا پدید بیاید.


ارتباط بین محیط بیرون و داخل

برای ارتباط بین محیط داخلی و بیرونی، در چنین ویلاهای مدرنی باید از تراس‌ها و بالکن‌های زیادی استفاده شود. نمای شیشه‌ای یکی از مدل‌هایی است که اخیرا توجه بسیاری را به خود جلب کرده است و می‌تواند نمایی خاص و مدرن را به ویلای شما ببخشد.

ساخت ویلاهای کوهستانی برای داشتن روزهایی آرام و بدون دغدغه و به دور از شلوغی‌های شهری بسیار رواج پیدا کرده است. اما برای ساخت این چنین مکان‌هایی باید به نکات و موارد مهمی دقت شود. معماری ویلا مدرن کوهستانی باید تماما توسط افراد متخصص و آگاه در این حوزه انجام شود و عدم توجه به نکات کلیدی، نه تنها در ظاهر و نمای ویلا تاثیرگذار است، بلکه می‌تواند حوادثی را نیز برای افراد به وجود بیاورد.

مارا در شبکه های احتماعی دنبال کنید
با ما در ارتباط باشید
تلفن تماس: